sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

SUN LAHTI 2013

Syrenia valmentajineen osallistuivat kesäkuun alussa pidettyyn voimistelun suurtapahtumaan Sun Lahteen. Matka alkoi torstaina ja huipentuisi sunnuntaina esitettävään monen tuhannen osallistujan  yhteiseen ohjelmanumeroon. Edessämme oli kolme yötä kovalla koulun lattialla. Monet tytöistä ja osalla valmentajista oli mukana muhkeita ilmalla täytettäviä patjoja, toiset kärvistelivät vanhoilla kunnon retkipatjoilla. Ikinä nukkumaan mentäessä patja ja sen paksuus ei kuitenkaan ollut ongelma. Rankkojen päivien jälkeen tytöillä näytti olevan ihmeen paljon energiaa ennen nukkumaanmenoa. Jokainen yö saatiin kuitenkin nukkua rauhassa.
Marssi alkaa

Heti torstaina majoituksen jälkeen ohjelmassa oli tapahtuman virallinen avaaminen. Marssimme monta kilometriä lahden keskustassa yhdessä letkassa. Jokaisella oli oman seuran kyltti kädessä. Kyseessä oli hyvinkin kevyt kyltti, joten tytöt kantoivat sitä vuorotellen erilaisia huutoja huutaen.

"Syrenia rulettaa jeejeejee!"

Marssin päämääräksi osoittautui Lahden maauimala ja sen vieressä olevat valtavat hyppytornit. Pääsimme vihdoin istumaan ja lepuuttamaan jalkojamme. Tapahtuman tuli avaamaan Suomen voimisteluliiton puheenjohtaja sekä Lahden kaupunginjohtaja. Heidän lisäksi moni huomasi juontajan roolissa olleen naisen äänen erittäin tutuksi. Hän oli radio NRJ:stä tuttu Elina Otsala. Paikan päällä näimme erilaisia voimistelun alalajien näytteitä taitouinnista rytmiseen voimisteluun. Sinä viikonloppuna järjestettävien joukkuevoimistelun MM-kisojen kunniaksi(joita mekin menisimme perjantaina katsomaan)nuoret mäkihypyn harrastajat laskivat alas jokainen eri maan lipun kanssa. Näimme mäkihyppääjiä muinakin päivinä, treenejä ei selkästi yksi Sun Lahti-tapahtuma estänyt! Tapahtuman virallisen avauksen lisäksi saimme nautti myös mahtavasti livebändin esiintymisestä. Kyseessä ei ollut mikä tahansa bändi vaan KUNINGASIDEA! Vielä tulee päivä, jonka tahtiin tanssittiin yhteistanssi.

Ensimmäinen kokonainen päivä Lahdessa ja menisimme katsomaan joukkuevoimistelun MM-kisoja!! Ennen kisoja käytiin treenaamassa Sun Lahti-ohjelmaa. Ohjelma näytti olevan kentälle hieman hakusessa, mutta vakuutimme harjoittelevamme sen lauantaiksi ja erityisesti sunnuntaiksi! Toinen ongelma harjoituksissa oli kuuma aurinko. Juomapullot tuli olla koko ajan mukana. Onneksi kaikki osallistujat saivat punaiset Sun Lahti reput, joissa tavaroita kuljettaa. Valmentajat tosin olivat unohtaneet pakata aurinkorasvat reppuun mukaan.. Olkapäät olivat HIEMAN punaiset päivän jälkeen. Sama aurinko poltti monta päivää. Nurmikentällä seisomisen lisäksi jouduimme kävellä paljon paikasta toiseen. Vasta reissun loppu vaiheella tajusimme käyttää tapahtumaa varten varattuja busseja.

Perjantain MM-kisoissa oli huikean jännittävää! Tytöt saivat nähdä eri maiden parhaita joukkueita, uskomattomine suorituksineen. Päivän parhaaksi suoriutui Venäjän moninkertainen maailmanmestari Madonna. Suomi jäi ensimmäisen päivän jälkeen taka-ajoasemaan, mutta todella pienellä piste erolla. Jäimme jännittämään tuloksia, koska emme itse pääsisi paikan päälle katsomaan lauantaina pidettävää finaalia.

Toiseksi viimeinen päivä, lauantai alkoi hyvin aikaisella herätyksellä. Ohjelman harjoitukset alkoivat jo yhdeksältä ja paikalle tulisi löytää ajoissa, joten herätys oli seitsemältä. Aamupala ja nopea pukeutuminen ja matkaan! Tällä kertaa otimme bussin ja olimmekin hyvin ajoissa. Ohjelmaa treenattiin kokonaisuutena huomista varten, joten kaikki olivat paikalla. Myöhemmin päivällä oli myös oman ohjelmamme treenit. Tytöt olivat lintuja, angry birdsejä. Ohjelmassa on tarkoitus tehdä isoja näkyviä liikkeitä värikkäissä asuissa. Näkymä ylhäältä värikkäissä asuissa erilaisia kuvioita muodostaen on hieno! Ohjelmassa lintujen lisäksi oli söpöjä toukkia, jotka lopussa haukkaavat lintujen muodostamasta omenasta palasen.

Treenit menivät hyvin, tytöt pysyivät mukana ja homma rullasi! Kahtien treenien jälkeen tytöt pääsivät uimaan maauimalaan, jonka luona tapahtuman avaus pidettiin torstaina. Puolentoista tunnin pulikoinnin aikana valmentajat saivat nauttia jälleen auringosta. Kaikkina kolmena päivänä oli ollut mahtava sää, ihmettelimme milloin sade yllättäisi. Pysyimme kuitenkin kuivina vielä iltaan asti. Lauantai-ilta on tunnetusti menoa täynnä, niin oli meilläkin. Täyttävän aterian jälkeen, joka järjestettiin joka päivä isossa Lahti Hallissa päätimme käydä pyörähtämässä nuorille järjestetyssä discossa! Paikan löytäminen osottautui haasteeksi. Kiipesimme jyrkkää mäkeä ylös(illan pepputreeni jonnan sanojen mukaisesti) ja kiersimme koko Lahti Hallin ympäri, johon koko tapahtuma-alue lavoineen sijottui. Mahdotonta! Turhautuminen ehti jo tulla, kunnes tajusimme sen olleen aivan lähellämme. Bileet meidän kohdalla kesti ainoastaan vähän yli tunnin, koska paikan löytäminen oli vienyt hurvittelusta puolet. Meillä oli kuitenkin todella hauskaa, tytöt osallistuivat tanssikisaankin!

Syrenia on the stage
Raskaan lauantai-illan jälkeen sunnuntai aamuna herääminen tuntui olevan kaikille haaste. Aikaisempina aamuina moni silmäpari oli jo auki ennen kuin herätyskello edes oli soinut. Pakko oli kuitenkin nousta. Sama setti, aamupalalle ja nopeasti päälle. Pyrimme laittamaan ennen kenraaliin lähtöä myös mahdollisimman paljon tavaroita kasaan. Nyt etu oli retkipatjan omistajilla! Kenraali alkoi klo 9 ja loppuisi 12 aikoihin. Siitä menisimme suoraan syömään viimeisen aterian Lahti Halliin ja sitten olisikin jo aika esittää. Tapahtuma tultaisiin näyttämään myös YLE:n kanava kakkosella. Tyttöjä se ei kuitenkaan jännittänyt.

It's show time! Tytöt vetivät hienosti. Mahtavaa linnut!! Katsoimme koko ohjelmanumeron loppuun, jonka jälkeen oli jo aika päättää reissu ja lähteä kotiin. Epäonneksemme busseja ei enää kulkenut majapaikkaamme, joten jouduimme vielä viimeisen kerran kävellä koululle. Eevikin, jonka jalka oli juuri leikattu käveli myös. Ansku hikipinko edellisinä päivinä jäi tällä kertaa myös porukan hännille. Koululle asti kuitenkin päästiin, pakattiin loput tavarat ja lähdettiin kohti kotia. Kokoon saatiin ikimuistoinen reissu ja MM-kisoista Suomelle hopeaa!! Neljä päivää meni todella nopeasti ja pidemmäksi aikaakin olisi voinut jäädä. Kaikin puolin paras kesäloman aloitus ja kauden päätös. Aurinkoista kesää kaikille! :)